Swinxs, de eerste buitenspeelcomputer

Swinxs Games website screenshot

DE OPDRACHTGEVER

Peercode (eigen innovatietraject) en op dit moment Swinxs BV.

DE UITDAGING

Brainstormen in de trein om iets leuks en nieuws te verzinnen voor kinderen. Vervolgens prototypen bouwen, testen, nieuwe versies bouwen, testen, etc.

HET RESULTAAT

De eerste buitenspeelcomputer ter wereld waar kinderen actief mee gaan buitenspelen. Deze wens van menig ouder wordt vervuld door Swinxs. Deze spelcomputer - een robuuste, felgekleurde plastic doos - heeft geen scherm maar is wel voorzien van sensoren en 'praat'. De Swinxs wordt geleverd met armbandjes die voorzien zijn van een rfid-chip, zo kan de computer bijvoorbeeld zien wie de computer als eerste bereikt, of of een kind met verstoppertje 'buutvrij' is. De spellen zetten kinderen aan tot activiteit en creativiteit, aldus Eduard Zanen, oprichter van de populaire Bugaboo kinderwagen en investeerder in dit door Peercode bedachte en ontwikkelde product.

De games van Swinxs richten zich op kinderen van 4 tot 12 jaar en zijn te downloaden van de Swinxs site. Game-ontwikkelaars kunnen via een open platform zelf games voor de Swinxs ontwikkelen. Met Swinxs zijn games als tikkertje, verstoppertje, renwedstrijdjes, stoelendans en totaal nieuwe spellen mogelijk. Ook kan de computer verhalen met opdrachten vertellen of een quiz presenteren. Swinxs was eind 2008 te koop voor 150 euro in Nederland, Spanje, Portugal en Engeland.

EIGENDOM

Peercode BV en Swinxs BV

Projecten